Czy warto czytać lektury szkolne? To temat między innymi na rozprawkę. Poznawanie jej „części składowych” łatwiej objaśnić na konkretnych przykładach. Wówczas można przytoczyć konkretne argumenty za i przeciw, a oprócz tego postawić własną tezę, której będzie się później broniło.
Spis treści
Lektury szkolne w różnych klasach
Czy warto czytać lektury szkolne? Osoby pracujące nad programami nauczania na wszystkich szczeblach edukacji nie mają co do tego najmniejszych wątpliwości. Oczywiście wcale nie jest tak, że wciąż rekomendowane jest czytanie takich samych książek. W końcu co kilka, kilkanaście lat kanony lektur podlegają mniejszym bądź też większym modyfikacjom.
Oprócz tego warto pamiętać też o tym, że w każdej z klas poza lekturami obowiązkowymi są też te dodatkowe. To właśnie tam zawarta jest możliwość dobierania lektur do zainteresowań, czy też potrzeb poszczególnych uczniów. To zadanie spoczywa na nauczycielach.
Dawniej dzieci już od pierwszych klas szkoły podstawowej musiały czytać całe książki. Teraz coraz częściej na etapie edukacji wczesnoszkolnej są one zastępowane przez ich fragmenty. Czy to dobre rozwiązanie? Nie do końca, bo fragment utworu nie zawsze może zostać później odniesiony do całej książki. Zaletą tego rozwiązania jest z kolei to, że dzieci mają dostęp do wielu bardziej zróżnicowanych treści. Być może dzięki temu zostaną zachęcone do czytania także i w czasie wolnym.
Czy warto czytać lektury szkolne?
Wielu uczniom wydaje się, że czytanie lektur to strata czasu. Według nich one są zbyt oderwane od rzeczywistości i nie przystają do reguł, które rządzą współczesnym życiem. Tak do końca to nie jest prawda. Na szczęście nie wszystkie dzieci na pytanie, czy warto czytać lektury szkolne, odpowiada, że nie.
Przynajmniej części z nich się one podobają. Mają swoich ulubionych bohaterów i w jakiś stopniu identyfikują się z ich przeżyciami. Co jeszcze można zyskać dzięki czytaniu lektur?
- Wzbogacenie słownictwa
Czytanie lektur wzbogaca zasób słownictwa, a to bardzo się przydaje i w szkole, i poza nią. Poza tym, kto dużo czyta, oswaja się z interpunkcją i ortografią. Dzięki temu później, np. na klasówce albo sprawdzianie, popełnia mniej błędów.
- Redukcja stresu
Czytanie uspokaja i pozwala się wyciszyć. Dzięki książkom można oderwać się od codziennej rutyny i przenieść się do zupełnie innego świata.
- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej
Nie sposób wszystkiego osobiście doświadczyć, poczuć, czy też zobaczyć. Na szczęście dzięki książkowym bohaterom można w jednej chwili przenieść się w czasie i odwiedzić miejsca, do których w realnym świecie nie ma się szansy (przynajmniej w danym momencie) dotrzeć. Poznane dzięki lekturom szkolnym historie uwrażliwiają i skłaniają do autorefleksji. Dzięki nim można „przeżywać” razem z książkowymi bohaterami ich przygody i później w świecie rzeczywistym korzystać z tego rodzaju doświadczeń.
- Poszerzanie wiedzy
Nic tak nie rozwija, jak książki. Dzięki nim w krótkim czasie można się dowiedzieć wielu ciekawych i wartościowych rzeczy. Ponadto nie trzeba po raz kolejny dochodzić do wniosków, które już dawno wypracowano.
- Zwiększenie zdolności analitycznych
Stawianie tez i łączenie ze sobą różnych wydarzeń, sprzyja krytycznej postawie względem zastanej rzeczywistości. Wszystkie te umiejętności można nabyć podczas czytania lektur szkolnych. To właśnie dzięki nim można zwiększyć swoje zdolności analityczne.
Czy warto czytać lektury szkolne – rozprawka
Czy warto czytać lektury szkolne? To temat, na który można napisać rozprawkę. W tym konkretnym przypadku znajomość poszczególnych lektur może się przydać, ale ważniejsze jest to, żeby nauczyć się wyciągać bardziej ogólne wnioski. Żeby uwzględnić szerszy kontekst znaczenia danych treści. Tego, jak mogą one wpłynąć na dzieci i co one mogą dzięki nim zyskać. Oczywiście konstruktywna krytyka także jest w tym wypadku wskazana.
Zarys rozprawki
W rozprawce przyjmowana jest teza albo hipoteza, która jest później udowadniana. Na początku powinien zostać przygotowany wstęp. On stanowi ogólne wprowadzenie do wybranego tematu. Kolejny jej etap to rozwinięcie. W tej części trzeba sięgnąć po bardziej konkretne przykłady albo argumenty (za i przeciw danej tezie albo hipotezie). Później trzeba jeszcze przygotować zakończenie. To kilka zdań, które podsumowują całość wcześniejszych rozważań.
Argumenty do wypracowania
Wypracowanie powinno mieć uporządkowaną strukturę. Z tego względu należy sobie przygotować argumenty, na które będzie się można powołać. Ważne jest to, żeby one wynikały jeden z drugiego. Warto pamiętać także i o tym, że warto znać szerszy kontekst powstawania i epoki, w której został napisany dany tekst. Takie dodatkowe informacje ułatwiają opracowywanie konkretnej dla danego tematu argumentacji. Na początku tekstu należy powołać się na najsilniejszy argument. Później można przejść do tych dodatkowych, mniej istotnych, dla potwierdzenia postawionej początkowo tezy.
Czy warto czytać lektury – argumenty przeciwko
A może jednak lektury szkolne nie są tak dobrym pomysłem? Przedstawiamy argumenty przeciwko ich czytaniu.
- Nie przystają do reguł rządzących współczesnym światem
Wiele osób na pytanie, czy warto czytać lektury szkolne, powołuje się na to, że sytuacje i historie, które są w nich opisane, niewiele mają wspólnego z dzisiejszym światem i rządzącymi nim regułami. Według nich obecny kanon lektur powinien zostać zrewidowany i przynajmniej niektóre z lektur powinny zostać z niego usunięte.
- Są napisane językiem, który jest zbyt archaiczny dla współczesnej młodzieży
Książki napisane przed wiekami trudno się czyta współczesnym dzieciom. Język na przestrzeni ostatnich wieków bardzo się zmienił. Podobnie to wygląda w przypadku pojawiających się w lekturach symboli, odniesień i różnego rodzaju kontekstów (np. kulturowych), które są tam przywoływane.
- Ich dobór nie zawsze jest właściwy
Często jest tak, że dzieci muszą czytać książki, których nie rozumieją. Wszystko przez to, że znajomość literatury powinna iść w parze z wiadomościami z zakresu historii, kultury, malarstwa itd. Bez tego trudno we właściwy sposób odczytać sensy i znaczenia, które skrywa dana lektura.
- Teraz wszystko jest w streszczeniach
Dawniej uczniowie zdani byli na własną pracę. Wówczas był problem z dostępnością do (przynajmniej niektórych z) lektur. Teraz jest na odwrót. Książek nie brakuje, bo są dostępne w księgarniach, bibliotekach i w sieci (w wersji elektronicznej), ale uczniowie, zamiast je czytać, sięgają po różnego rodzaju streszczenia. Wielu z nich uważa, że zamiast tracić czas na czytanie całej książki, można poszukać drogi na skróty i zaoszczędzony w ten sposób czas wykorzystać na różnego rodzaju pasje, czy też przyjemności.
Co powinno się czytać w wieku szkolnym?
Poza lekturami warto szukać książek, które rzeczywiście sprawią danemu dziecku przyjemność. Oczywiście ich tematyka może być bardzo różna, bo jedno dziecko będzie wolało te przygodowe, a inny detektywistyczne albo podróżnicze. Jeśli się wie, co danego malca interesuje, to warto właśnie pod tym kątem zasugerować mu konkretne lektury. Oprócz tego można mu także zarekomendować czasopisma, w końcu dzięki nim również można zapoznać się z interesującymi treściami.
Teraz dzieci bardzo dużo czasu spędzają w sieci. Tam szukają odpowiedzi na nurtujące je pytania, a przecież powszechnie wiadomo, że tam można się natknąć na wiele bardzo wątpliwej jakości treści. Tym samym warto dziecku pokazać, że jest alternatywa: tradycyjne leksykony, słowniki i encyklopedie.
Niech tam zacznie szukać odpowiedzi na zagadnienia, które chce zgłębić. Oczywiście, jeśli tradycyjna papierowa forma niezbyt mu odpowiada, to nie ma z tym teraz żadnego problemu. Książki w wersji elektronicznej i czytniki do nich można kupić w bardzo atrakcyjnych cenach. Być może właśnie ta ich nowa forma zachęci dziecko do czytania.
A może zastanawiasz się jak nauczyć dziecko czytać? Odpowiadamy w innym tekście. Polecamy także:
- Atrakcje dla dzieci w Rzeszowie – jeśli wybierasz się do stolicy Podkarpacia, sprawdź, gdzie warto się zatrzymać ze swoim maleństwem!
- Strajk laktacyjny – dla mam karmiących, które mają z tym problem.
- Ile trwa komunia? Skoro Twoje dziecko niedługo przystąpi do tego sakramentu, warto wiedzieć, jak zaplanować uroczystość.
Miłej, nomen omen, lektury!